Tietokeskus ostaa Pohjanmaalla toimivan Databrosin – kaupan myötä paikallinen ICT-asiantuntemus vahvistuu entisestään

Kotimainen ICT-palveluyhtiö, Tietokeskus, ostaa Pohjanmaalla toimivan Databrosin. Tietokeskus toimii valtakunnallisesti, mutta panostaa paikalliseen läsnäoloon 16 toimipisteensä kautta. Databros on Pohjanmaan ICT-palveluiden markkinajohtaja, ja kaupan myötä alueen palvelutarjontaa päästään monipuolistamaan entisestään.

Tietokeskus Finland Oy on Suomen johtava ICT-palveluita tarjoava valtakunnallinen yritys. Se on erikoistunut palvelemaan etenkin pk-yrityksiä ja julkisen hallinnon toimijoita. Tietokeskus toimii tällä hetkellä 16 paikkakunnalla ja sen palvelut kattavat koko Suomen. Databros Services Oy puolestaan toimii Pohjanmaalla ja palvelee Tietokeskuksen tavoin etenkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä sekä julkisen sektorin asiakkaita.

Tietokeskus on ostanut Databrosin koko osakekannan. Kauppa ei vaikuta olemassa oleviin asiakassuhteisiin.

– Olemme valtavan iloisia siitä, että pääsemme Tietokeskuksessa vahvistamaan läsnäoloamme Pohjanmaalla ja saamme 33 uutta kovan luokan ammattilaista osaksi tiimiämme, Tietokeskus Finland Oy:n toimitusjohtaja Janne Lipiäinen sanoo.

– Databros on alueellaan markkinajohtaja ja sillä on erittäin tyytyväinen ja lojaali asiakaskunta. Nämä tekijät yhdistettynä henkilöstön vankkaan ammattitaitoon tekivät meihin suuren vaikutuksen, Lipiäinen jatkaa.

Kauppa merkitsee alueen palvelutarjonnan monipuolistumista

Tietokeskuksella on huomattu, että suomalaiset organisaatiot ostavat mieluusti ICT-palveluita tutuilta, paikallisilta toimijoilta. Tämän ajatuksen ympärille se on rakentanut palveluliiketoiminnan ja valtakunnallisen asiantuntijaverkoston, vahvasti paikalliseen läsnäoloon panostaen. Kun taustalla on isompi organisaatio, voidaan paikallista palvelua tarjota laajan ja osaavan taustaorganisaation tuella.

– Asiakkaillemme tämä on selkeä etu, mutta myös työntekijöillemme mahdollisuus kasvaa ja kerryttää omaa osaamistaan laajasti, Lipiäinen kertoo.

Tietokeskuksen palveluksessa työskentelee kaupan jälkeen yhteensä 500 asiantuntijaa ympäri Suomen. Tämä tarjoaa Databrosin nykyisille asiakkaille entistä kattavampaa osaamista ja uusia, etenkin pienten ja keskisuurten organisaatioiden tarpeisiin suunniteltuja palveluita.

– Tutut paikalliset asiantuntijat palvelevat asiakkaita edelleen, mutta he saavat kollegoikseen koko joukon maamme parhaita asiantuntijoita, Lipiäinen sanoo.

Myös Databrosilla iloitaan yrityskaupan tuomista mahdollisuuksista sen nykyisille asiakkaille ja henkilöstölle.

– Asiakkaat ovat olleet meille aina kaikki kaikessa, mikä on näkynyt todella korkeana asiakastyytyväisyytenä. On hienoa, että tietokeskuslaisina meillä on takanamme entistä vankemmat hartiat, roppakaupalla uutta osaamista ja laajempi palveluportfolio nykyisille ja tuleville asiakkaillemme, Databros Services Oy:n toimitusjohtaja Harri Vuolle sanoo.

Lisätiedot

Janne Lipiäinen
toimitusjohtaja, Tietokeskus Finland Oy
040 510 9117
janne.lipiainen@tietokeskus.fi

Harri Vuolle
toimitusjohtaja, Databros Services Oy
040 504 3179
harri.vuolle@databros.fi

Tietokeskus on perustietotekniikan vahva osaaja. Tarjoamme IT-palvelut ja -laitteet yrityksille ja julkishallinnon toimijoille kautta maan. Palvelemme asiakkaitamme 16 eri toimipisteessä ympäri Suomen. Tietokeskuksen liikevaihto vuonna 2023 oli noin 130 miljoonaa euroa.

Databros on pohjalainen tietotekniikan asiantuntija vuodesta 2006. Tarjoamme asiakkaillemme kattavia IT-ratkaisuja, joihin kuuluvat työkalut, laitteet ja palvelut. Palvelemme asiakkaitamme Pohjanmaalla 33 ammattilaisen voimin. Databros Services Oy:n liikevaihto vuonna 2023 oli noin 9 miljoonaa euroa.

Databros etsii IT SERVICE MANAGERia Seinäjoelle / Vaasaan

Tehtävänäsi on asiakasprojektien johtaminen, asiakastyytyväisyyden varmistaminen ja asiakkuuden kehittäminen. Huolehdit sisäisten resurssien allokoinnista, projektiseurannan toteuttamisesta ja asiakastapaamisten koordinoinnista. Projektihallinnassasi on erikokoisia asiakkuuksia ja projekteja. Osallistut pre- ja after sales toimintoihin myynnin ja teknisten asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi osallistut tuotteistuksen ja muun toiminnan kehittämiseen.

Odotamme

  • IT:hen liittyvää työkokemusta 5 vuotta (ympäristönä esim. M365, Azure pilvipalvelut, tietoturvapalvelut, konesalit, järjestelmäkäyttöönotot …)
  • IT projektinhallintakokemusta
  • englannin kielitaitoa

Eduksi

  • asiakkuuksien palvelunhallintakokemus
  • palvelutuotteistusosaaminen
  • pre- ja/tai after sales kokemus
  • IT sopimustekniikan hallinta
  • kannattavuus- / kustannuslaskentaosaaminen
  • kokemukset PowerBI & PowerAutomate -asioista

Avoinna oleva rooli on yrityksessä uusi. Toimipiste on mahdollinen sekä Vaasassa ja Seinäjoella sekä aloitus syksyn aikana. Tarjoamme sinulle monipuolisen työnkuvan, jossa pääset kehittämään ja vaikuttamaan yrityksemme toimintaan. Tule mukaan dynaamiseen ja kasvavaan IT-yritykseen, jossa panostetaan tiimityöhön ja vahvasti työntekijöiden osaamisen kehittämiseen.

Lisätietoa antaa suorahakukonsultti Jouko Karjalainen 0400 721717 (ma-to klo 7-17, pe-su 9-15). Rekrytointiprosessi on kevyt, lähetä hakemuksena pelkkä ansioluettelo osoitteeseen jouko@kojoka.fi. Teams haastattelut aloitetaan sopivien hakijoiden kanssa nopealla aikataululla. Haku loppuu, kun sopiva henkilö on löydetty

Databros jatkaa kasvuaan ja hakee tiimiin uusia asiantuntijoita Vaasaan ja Seinäjoelle

Etsimme

  • kokeneita Microsoft-asiantuntijoita tukemaan yritysasiakkaiden IT-ympäristöjä Pohjanmaalle ja Etelä-Pohjanmaalle.

Meillä pääset tekemään

  • asiakasympäristöjen kehitystä hyödyntämällä uusimpia Microsoft-ratkaisuita
  • palvelinratkaisuiden ylläpitoa sekä käyttöönottoja.

Tehtävässä

  • hyödynnät Microsoft-ratkaisuja
  • olet osana projektiryhmää sekä projektien itsenäisiä toteutuksia
  • toimit osana ylläpitotiimiä
  • työskentelet asiakasrajapinnassa.

Odotamme sinulta

  • aitoa halua palvella asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakas on meillä aina ykkönen!
  • tiimityöskentelykykyä
  • kykyä olla parhaimmillasi tiukoissa tilanteissa.

Arvostamme lisäksi

  • Microsoft-sertifiointeja
  • tietämystä tietoturvaratkaisuista.

Tarjoamme

  • jatkuvaa oman osaamisen kehittämistä
  • mukavan työyhteisön, jonka kanssa työskennellä
  • monipuolisen työtehtävän moniasiakasympäristössä
  • hyvät työsuhde-edut
  • osittaisen etätyömahdollisuuden.

Emme pysty tarjoamaan

  • kankeaa organisaatiota
  • kalenterin täydeltä sisäisiä kokouksia.

Lisätietoa löydät https://kojokafi.business.site ja Kojoka-rekrytoinnin konsultilta puh. 0400 721717 / Jouko Karjalainen (klo 7-17, myös viikonloppuisin). Lähetä hakemuksena pelkkä CV:si jouko@kojoka.fi Hakemukset käsitellään luottamuksellisesti. Hakemuskäsittelyä ja Teams-haastatteluja tehdään päivittäin. Haku päättyy, kun sopivat henkilöt ovat löytyneet.

Databros Services Oy on Pohjanmaan johtava IT-toimija, joka on perustettu vuonna 2006. Palveluasiakkaidemme määrä on jatkuvassa kasvussa. Henkilöstöä meillä on 29 ja liikevaihtomme on 8 miljoonaa. Tuemme, ylläpidämme sekä kehitämme asiakkaiden IT-ympäristöjä. Asiakas on meillä aina ykkönen!

Microsoft-hinnoittelu ja -hankintamalli muuttuvat 1.3.2022

Microsoft 365 -palvelujen hinnoitteluun tulee muutoksia. Muutokset astuvat voimaan 1.3.2022 ja ne vaikuttavat jatkossa jokaisen yrityksen Microsoft-lisenssihankintaan.  Päivittämällä hankintamallin määräpäivään mennessä voimme hyödyntää Microsoftin siirtymätarjouksia

Haluamme auttaa yritystäsi löytämään teille parhaiten soveltuvan lisenssien hankintamallin sekä hyödyntämään käytössänne olevat Microsoft-ratkaisut täysimääräisesti. Katsotaan yhdessä

  • Millaisia lisenssejä tarvitsette?
  • Onko yrityksellänne käytössä sopiva määrä lisenssejä?
  • Käytetäänkö lisenssien tarjoamia työkaluja tehokkaasti?
  • Miten voitte hyödyntää Microsoftin siirtymätarjouksia?
  • Onko Microsoft 365 -palveluidenne tietoturva ajan tasalla?
  • Miten Microsoft 365 -palvelunne tiedot on varmuuskopioitu?

Annamme mielellämme lisätietoja!

Puh. 020 764 1200
myynti@databros.fi

Log4shell haavoittuvuus

Tietoturvatutkijat ovat havainneet Log4shell-nollapäivähaavoittuvuuden 10.12.2021. Haavoittuvuuden avulla hyökkääjän on mahdollista suorittaa etänä komentoja palvelimelle.

Tietojemme mukaan haavoittuvuutta pyritään käyttämään aktiviisesti hyväksi myös kotimaisissa organisaatioissa.
Lisätietoja aiheesta kyberturvallisuuskeskuksen sivuilta.

Olemme aktiivisesti päivittäneet ylläpitoasiakkaiden ympäristöjä sekä jatkamme tilanteen seuraamista.

Jos epäilet oman IT-ympäristön olevan uhattuna ota yhteyttä Databros tukeen:
helpdesk@databros.fi
+358 20 764 1219

Datacenter specialist

Databros etsii VMware asiantuntijaa konesaliensa ammattilaiseksi. Tehtävä pitää sisällään monipuolisen roolin moniasiakasympäristössä, jossa on ympäristöjen asennuksia määrittelyineen ja varmistuksineen, palvelin ylläpitoa/-kehitystä (ml. tietoturva), konesaliratkaisujen päivittämistä, valvontaa ja vianselvitystä. Tehtävässä on tiimityötä sekä itsenäisiä toteutuksia ja toimit projekteissa asiakasrajapinnassa arvostettuna teknisenä asiantuntijana.

Odotamme, että tunnet VMware ympäristöt ja sinulla on kokemusta konesaliympäristöjen käyttöönotoista ja ylläpidosta.  Eduksi laskemme VMware sertifioinnit ja konesalirautaosaamisen ja halua sitoutua pitkäaikaiseen työsuhteeseen.

Tehtävässä ei ole tarjolla kankeaa organisaatiota ja kalenterin täydeltä sisäisiä kokouksia. Työpisteen voit valita, mahdollisuus etätyöhön. Työ alkaa erikseen sovittuna ajankohtana ja palkka kokemuksen mukaan.

Olemme pohjalainen yksityinen IT-alan toimija, joka on perustettu vuonna 2006. Henkilöstöä noin 25 ja liikevaihtoa noin 9 miljoonaa. Tulos on positiivinen.  Tuemme ja ylläpidämme yritysten tietojärjestelmiä, teemme käyttöönottoja ja tietojärjestelmien vaihtotöitä.

Asiakas on meillä aina ykkönen!

Lisätietoa asiaa hoitavalta rekrytointikonsultilta 0400 721717 / Jouko Karjalainen (jokainen viikonpäivä klo 6-17). Hakemuksena pelkkä CV, jossa titteleiden alla työn olennainen sisältö osoitteeseen jouko@kojoka.fi.  Rekrytointiprosessi on nopea ja kevyt.
Haku loppuu kun tekijä on löydetty, joten hae pikaisesti.

https://kojokafi.business.site

Vauhti kasvaa, uusia osaajia haetaan

Datacenter specialist

Databros etsii VMware asiantuntijaa konesaliensa ammattilaiseksi. Tehtävä pitää sisällään monipuolisen roolin moniasiakasympäristössä, jossa on ympäristöjen asennuksia määrittelyineen ja varmistuksineen, palvelin ylläpitoa/-kehitystä (ml. tietoturva), konesaliratkaisujen päivittämistä, valvontaa ja vianselvitystä. Tehtävässä on tiimityötä sekä itsenäisiä toteutuksia ja toimit projekteissa asiakasrajapinnassa arvostettuna teknisenä asiantuntijana.

Odotamme, että tunnet VMware ympäristöt ja sinulla on kokemusta konesaliympäristöjen käyttöönotoista ja ylläpidosta.  Eduksi laskemme VMware sertifioinnit ja konesalirautaosaamisen ja halua sitoutua pitkäaikaiseen työsuhteeseen.

Tehtävässä ei ole tarjolla kankeaa organisaatiota ja kalenterin täydeltä sisäisiä kokouksia. Työpisteen voit valita, mahdollisuus etätyöhön. Työ alkaa erikseen sovittuna ajankohtana ja palkka kokemuksen mukaan.

Olemme pohjalainen yksityinen IT-alan toimija, joka on perustettu vuonna 2006. Henkilöstöä noin 25 ja liikevaihtoa noin 9 miljoonaa. Tulos on positiivinen.  Tuemme ja ylläpidämme yritysten tietojärjestelmiä, teemme käyttöönottoja ja tietojärjestelmien vaihtotöitä.
Asiakas on meillä aina ykkönen!

Lisätietoa asiaa hoitavalta rekrytointikonsultilta 0400 721717 / Jouko Karjalainen (jokainen viikonpäivä klo 6-17). Hakemuksena pelkkä CV, jossa titteleiden alla työn olennainen sisältö osoitteeseen jouko@kojoka.fi. Rekrytointiprosessi on nopea ja kevyt.
Haku loppuu kun tekijä on löydetty, joten hae pikaisesti.

https://kojokafi.business.site

IT service desk

Databros jatkaa kasvuaan ja hakee IT tukeen asiakaspalvelutaitoista henkilöä. Toivomme kokemusta IT tuen tehtävistä ja halua olla yritysasiakkaidemme monipuolisten päivittäisten haasteiden ratkoja. Työssä hoidat uusien ohjelmistojen ja laitteiden käyttöönottoja, selvität ongelmatilanteita ja opastat käytössä. Tehtävä on pääsääntöisesti puhelimitse ja etäyhteydellä hoidettavaa työtä. Toimit työssäsi projektiryhmissä osana ylläpitotiimiä ja asiakasrajapinnassa.

Odotamme Microsoft tuotteiden tuntemusta (M365) ja mahdollisuutta joustaviin työaikoihin.

Tarjolla mahdollisuus oman osaamisen kehitykseen ja mukavan työyhteisön tekemisen tueksi.  Työpiste Vaasassa.  Työ alkaa erikseen sovittuna ajankohtana ja palkka kokemuksen mukaan.

Olemme pohjalainen yksityinen IT-alan toimija, joka on perustettu vuonna 2006. Henkilöstöä noin 25 ja liikevaihtoa noin 9 miljoonaa. Tulos on positiivinen.  Tuemme ja ylläpidämme yritysten tietojärjestelmiä, teemme käyttöönottoja ja tietojärjestelmien vaihtotöitä.
Asiakas on meillä aina ykkönen!

Lisätietoa asiaa hoitavalta rekrytointikonsultilta 0400 721717 / Jouko Karjalainen
(jokainen viikonpäivä klo 6-17). Hakemuksena pelkkä CV, jossa titteleiden alla työn olennainen sisältö osoitteeseen jouko@kojoka.fi.  Rekrytointiprosessi on nopea ja kevyt.
Haku loppuu kun tekijä on löydetty, joten hae pikaisesti.

https://kojokafi.business.site

Microsoft specialist 

Databros hakee Microsoft -tiimiin uutta kokenutta osaajaa. Tehtävä pitää sisällään erilaisten asiakasympäristöjen suunnittelu- ja kehitystehtäviä hyödyntäen uusimpia Microsoft ratkaisuja. Toimit tehtävässä osin projektiryhmissä ja toisinaan itsenäisesti.

Toivomme, että sinulle ovat tuttuja joko Azure tai SCCM sekä laajat 365 toteutukset sekä olet käyttöönottanut palveluita tai ylläpitänyt erilaisia MS -ratkaisuja.  Eduksi laskemme sertifioinnit sekä Sentinel -osaamisen.

Tarjolla oman osaamisen kehitysmahdollisuutta ja työpisteen voit valita Pohjanmaan maakunnista tai etätyönä muualta.  Työ alkaa erikseen sovittuna ajankohtana ja palkka kokemuksen mukaan.
Voit myös vaikuttaa toimenkuvaasi, mikäli osaamista on Azuressa.

Olemme pohjalainen yksityinen IT-alan toimija, joka on perustettu vuonna 2006. Henkilöstöä 25 ja liikevaihtoa 9 miljoonaa. Tulos on positiivinen.  Tuemme ja ylläpidämme yritysten tietojärjestelmiä, teemme käyttöönottoja ja tietojärjestelmien vaihtotöitä. Asiakas on meillä aina ykkönen!

Lisätietoa asiaa hoitavalta rekrytointikonsultilta 0400 721717 / Jouko Karjalainen (jokainen viikonpäivä klo 6-17). Hakemuksena pelkkä CV, jossa titteleiden alla työn olennainen sisältö osoitteeseen jouko@kojoka.fi.  Rekrytointiprosessi on nopea ja kevyt.
Haku loppuu kun tekijä on löydetty, joten hae pikaisesti.

https://kojokafi.business.site

Kevään 2021 Microsoft 365 -verkkokoulutukset

Suositut Microsoft 365 -verkkokoulutuksemme saavat jatkoa!

Lisää työskentelysi tuottavuutta ja tehokkuutta ottamalla haltuun Microsoft 365 -sovellukset kanssamme.

Koulutuksien teemoina ovat:

23.2.2021 VIRTUAALIFASILITOINTI MICROSOFT 365 -TYÖKALUILLA

Koulutuksessa perehdytään Microsoft 365:n työkaluihin, joilla onnistuu työpajan, kokouksen tai koulutuksen järjestäminen virtuaalisessa ympäristössä.

23.3.2021 TEAMS JA FIKSU KOKOUSTAMINEN

Kokoustaminen Teamsissa on jo monille tuttua, mutta toteutetaanko se tehokkaasti? Tässä koulutuksessa esitellään keinot tehokkaaseen Teams-kokoustamiseen.

20.4.2021 “NÄIN TEET INTRANETIN KOLMESSA TUNNISSA”

Koulutuksessa rakennetaan moderni intranet Sharepoint Online -työkaluja hyödyntäen. Käymme myös läpi mitä intranetin suunnittelu ja rakentaminen edellyttää.

18.5.2021 MICROSOFT 365 -TUTUKSI!

Otatko kaiken hyödyn irti Microsoftin 365 -sovelluksistasi? Tässä koulutuksessa opitaan mitä kaikkea Microsoft 365 sisältää ja mitä sen sovelluksilla voi tehdä.

1.6.2021 OMAN TYÖN JOHTAMINEN MICROSOFT 365 -TYÖKALUILLA – KÄYTÄNNÖSSÄ

Kerromme konkreettisia vinkkejä, miten voit saada enemmän aikaan vähemmällä! Koulutuksessa perehdymme käytännönläheisesti Microsoft To Do:n ja Plannerin käyttöön sekä siihen, miten ne linkittyvät Teamsin Task-sovellukseen.

15.6.2021 “PERINTEISET” PROSESSIT DIGIMAAILMAAN – FORMS, POWER AUTOMATE JA POWER APPS

Tietojen kerääminen ja käsittely onnistuu tehokkaasti Microsoft 365 -työkaluilla. Koulutuksessa opitaan hyödyntämään Formsia, Sharepointia, Power Automatea ja Power Appsia prosessien eri vaiheissa.

Yhden koulutuskerran hinta koko organisaatiolle on 129 € (+ alv 24 %).

Voit osallistua joko yhteen koulutuskertaan tai kaikkiin kuuteen. Koulutukset alkavat klo 9 ja kestävät 2,5 tai 3 tuntia. Koulutus järjestetään yhteistyössä Digikuun kanssa.

Varaa paikkasi ja lähetä ilmoittautumisesi sähköpostitse: myynti@databros.fi

Lisätietoja koulutuksista

Databros jatkaa panostustaan asiakkaiden tietoturvan parantamiseksi

”Tietoturva on tänä päivänä osa jokaisen yrityksen liiketoimintaa. Yritysten toiminnan digitalisoituminen nopeuttaa sekä tuo tehokkuutta liiketoimintaan, ja vastaavasti tarpeet tietoturvan osalta kasvavat. Olemme Databrosilla tukeneet asiakkaidemme tietoturvakehitystä jo pidemmän aikaa ja lähdemme nyt panostamaan tälle sektorille entistä enemmän”, kertoo Harri Vuolle, Databrosin toimitusjohtaja.

Databrosin tavoitteena on kokonaisvaltaisesti edistää yritysten yksilöllisiä tarpeita tietoturvan saralla. Tietoturva tulee jatkossa paitsi voimakkaammin mukaan tarjoamiimme palveluihin, haluamme myös kasvattaa asiakkaidemme tietoisuutta turvallisista toimintatavoista. Tietoturvassa ei ole kyse pelkästään yrityksen omien tietojen turvaamisesta, vaan myös henkilöstöä ja asiakkaita koskevien tietojen suojelemisesta. Muuttuneet työolot, erityisesti etätyöskentely, kasvattavat riskejä tietomurroille. Tietoturvaa tuleekin jatkuvasti kehittää, jotta yrityksen suojaus kaikkien tietojen osalta on ajan tasalla.

 

Kokenut tietoturvajohtaja

Marko Puikkonen on aloittanut työskentelyn Databrosin tietoturvajohtajana. Markolla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus it-alalta. Tietoturva on aina ollut läsnä hänen työssään ja viime vuosina sen kehittäminen on ollut hänen pääasiallinen toimenkuvansa. Markolla tulee jatkossa olemaan hyvin keskeinen rooli Databrosin asiakkaiden it-ympäristöjen turvallisuuden kehittämisessä.

”Tietoturva ei ole ainoastaan tekniikoita sekä ohjelmistoja, vaan yrityksen johto ja koko henkilöstö ovat iso osa tietoturvaa. Se on monien eri osa-alueiden yhteensovittamista, niiden jatkuvaa kehittämistä, valvontaa ja seurantaa. Olen erittäin innoissani mahdollisuudesta päästä vaikuttamaan ja kehittämään uusia, parempia ja tietoturvallisempia toimintamalleja, sekä teknisiä ratkaisuja asiakkaillemme”, sanoo Marko Puikkonen, Databrosin tietoturvajohtaja.

 

Kuinka suojautua sähköpostihuijaukselta?

Sähköposti ja Microsoft 365 – tai Google-tilisi on kaapattu. Kirjautumisia tulee ympäri maailmaa, tietosi saattavat olla joutuneet vääriin käsiin ja sähköpostitililtä lähtee nimissäsi roskapostia. Kuinka niin voi käydä?

Huijaukset kasvussa

Tietoturvakartoituksissa on tullut esille, että eri palveluiden tileille, kuten sähköpostiin, someen tai verkkosovelluksiin yritetään murtautua aktiivisesti usein eri keinoin. Erityisesti Microsoft 365 – ja Google -tilit ovat rikollisten suosiossa siksi, että niihin pääsy tarjoaa mahdollisuuden esimerkiksi tietomurtoihin, kiristyksiin tai laskuhuijauksiin.

Kalasteluihin käytetään usein automaattisia botteja, jotka hyödyntävät tietoturva-aukkoja tai käyttäjän huolimattomuutta. Vaarassa ovat siis ensimmäiseksi ne, joilla perusasiat eivät ole kunnossa.

Näin tiliisi yritetään murtautua

Rikollisten käyttämät kalastelusivut hyödyntävät erilaisia tapoja saadakseen käyttäjän syöttämään omat tunnuksensa. Seuraavassa on esimerkkejä tilanteista, joissa pitää olla erityisen varovainen.

Epäilyttävät sähköpostiviestit

Saatat saada viestin, jossa kehotetaan vaihtamaan salasanasi ja tarjotaan linkki sivulle, josta sen voi tehdä. Näin rikolliset saavat salasanasi haltuun. Viesti voi näyttää tulevan myös oman organisaatiosi sisältä, jolloin on syytä tarkistaa, onko muita yrityksesi tilejä hakkeroitu. Liikkeellä on myös tietojen kalasteluviestejä, jotka on naamioitu salatuiksi sähköposteiksi.

Kalasteluviesti sähköpostihuijaus

 

Voit tarkistaa viesteistä, mihin viestissä oleva linkki oikeasti ohjaa. Kun pidät hiiren osoitinta sähköpostissa olevan linkin päällä, näet todellisen osoitteen, johon linkki johtaisi. Salasanoja ei tule syöttää sähköpostin kautta aukeaviin sivustoihin, eikä kaikkia linkkejä kannata tarkistamatta painaa. Myöskään liitetiedostoja ei pidä aukaista, jos ei ole varma niiden turvallisuudesta.

Puhelut teknisen tuen nimissä

Suomalaisille organisaatioille ja yksityisille henkilöille on tullut runsaasti puheluita, joissa soittaja esiintyy teknisenä tukena. Soittaja väittää, että uhrin tietokoneella on tietoturvaongelma ja pyytää avaamaan koneen korjatakseen sen. Huijarit ovat puhuneet useimmiten englantia, mutta myös suomenkieliset soitot ovat lisääntyneet. Soitot ovat huijauksia ja ne on soitettu kaapatuista tai väärennetyistä puhelinnumeroista.

Varmista soittajan henkilöllisyys. Jos epäilet huijausta, älä anna soittajalle mitään tietoja, äläkä päästä huijaria hallitsemaan laitettasi.

Lue lisää: Väärennettyjä puheluita teknisen tuen nimissä (Kyberturvallisuuskeskus)

Tietojenkalastelu Postin nimissä

Postin ja muiden toimittajien nimissä liikkuu tietojenkalastelua ja tilausansahuijauksia tekstiviestien välityksellä. Tekstiviestin vastaanottajan halutaan uskovan, että hänelle on saapunut paketti tai muu lähetys. Huijaussivustojen ulkoasu muistuttaa erehdyttävästi aitoja Postin sivuja.

Älä syötä tietojasi nettisivustoille, joiden aitoudesta et ole varma.

Lue lisää: Saitko tekstiviestin Postin nimissä? Varothan, viesti voi olla huijaus (Kyberturvallisuuskeskus)

Google-tilin oikeudet on annettu väärälle taholle

Moni Gmail-käyttäjä on tietämättään antanut ulkopuolisille luvan lukea sähköpostejaan tai muita tietojaan.

Tarkasta oman tilisi oikeudet klikkaamalla profiilikuvaasi ja ”Valitse Google-tilisi määritykset” -> ”Tietoturva” -> ”Kolmannen osapuolen sovellukset, joilla pääsy tilille”. Samalla näet mm. myös millä laitteilla tilillesi on kirjauduttu.

Kuinka voit pienentää riskejä?

Käyttäjien osaaminen ja valppaus ovat ensimmäinen keino estää tileille murtautuminen, mutta ennen pitkää inhimillisiä virheitä kuitenkin tapahtuu. Onneksi huolellisuuden lisäksi riskejä voi vähentää myös teknisillä ratkaisuilla.

Huijausviestien suodatus

Lisääntyneiden tietoturvauhkien vuoksi Microsoft tarjoaa sähköpostin suojausmekanismeja, kuten roskapostin suodatusta, mikä auttaa suojautumaan uhkia vastaan. Suurin osa tietojenkalasteluviesteistä pystytään estämään jo ennen kuin ne tulevat käyttäjille saakka.

Monivaiheinen tunnistautuminen (MFA)

Kaikilla yrityksen käyttäjillä tulisi olla käytössään MFA, eli monivaiheinen tunnistautuminen. Monivaiheisessa tunnistautumisessa kirjautuminen vahvistetaan puhelinsovelluksella tai koodilla, jolloin rikolliset eivät pääse kirjautumaan tilille pelkällä käyttäjätunnus-salasana-yhdistelmällä. Lisäksi käyttäjälle tulee aina tieto, kun joku yrittää kirjautua tilille.

Tietoturvaominaisuuksien käyttöönotto ja valvonta

Huomioi, että monet Microsoftin suojausominaisuudet eivät ole automaattisesti päällä, vaan ne täytyy erikseen kytkeä päälle yritystasolla. Kokonaisuuden ylläpitäjä voi tarvittaessa myös tarkkailla mistä yrityksen tileille yritetään kirjautua tai onko käytössä olevassa sähköpostijärjestelmässä luvattomia edelleenlähetyssääntöjä ja reagoida tarpeen mukaan.

Vinkkejä tiliesi turvaamiseksi

Lue Kyberturvallisuuskeskuksen vinkit tiliesi suojaamiseksi tästä: Vinkkejä tiliesi turvaamiseksi

Tiliesi suojaamisessa auttavat myös asiantuntijamme, ota yhteyttä!

 

Tämän artikkelin on alun perin julkaissut Data Group.

Toimitusjohtajan kynästä: Monta kokemusta rikkaampana uuteen vuoteen

Vuoden vaihtuessa uuden vuoden lupaukset kumpuavat seinistä. Pitäisi laihduttaa, liikkua, olla ilman kaljaa, tupakat on tumpattu ja niin edelleen. Viime vuoden lupauksista saikin kaikki luopua viimeistään maaliskuun lopulla, kun huomion vei lepakkoyskä ja sen seuraukset – niin terveydelliset, kaupalliset kuin poliittiset.

Teimme asiakkaillemme melkoisen digiloikan kuukaudessa, parissa. Etäyhteyksien, neuvottelujärjestelmien ja niihin liittyvien pientuotteiden kysyntä räjähti ja saimme pääosin ennen kesän alkua kysynnän tyydytettyä. Monet pitkän aikavälin suunnitelmat saimme kuitenkin vietyä laite- ja komponenttipulasta huolimatta kunnialla maaliin.

Laittaessamme käyttäjien etätyöympäristöjä käyttökuntoon, olimme poikkeuksetta myös tietoturvakysymysten edessä. Ovatko yhteydet turvalliset? Entä mikä on kirjautumissääntöjen, salasanakäytänteiden ja tietojen varmistuksen laita? Samalla järjestimme pilvipalveluiden käytön koulutusta joustavilla asiakaskohtaisilla kahvivarttikoulutuksilla, josta saimme laajaa kiitosta.

Olemme valmistautuneet tuleviin koitoksiin koko organisaation voimin ja jälleen kerran, iloksenne voimme kertoa uusista tuulista jo näin heti alkuvuodesta: tulemme entistä vahvemmin tukemaan asiakkaittemme liiketoimintaa tietoturvallisemmin ja joustavammin palveluin.

Harri Juhani
Databrosin työmies

Webinaari – Miten IT vastaa työnteon uuteen vallankumoukseen?

Tervetuloa Databrosin ja HP:n webinaariin kuulemaan, miten muuttuneet työolot vaikuttavat yrityksien IT-ympäristöön ja sen hallintaan.

 

Webinaarin puhujat, Databrosin järjestelmäasiantuntija Antti Ilvesoksa ja HP Finlandin johtava konsultti Timi Livistö, johdattavat kuulijat seuraaviin teemoihin:

  • Mitä päätelaitteiden osalta tulee huomioida, kun työskennellään etänä?
  • Miten tehotyöaseman etäkäyttö onnistuu niin, että data säilyy turvallisesti yrityksen sisällä?
  • Miten virtuaalitodellisuus on lyönyt läpi ja mitä hyötyjä ja säästöjä se tuo yritykselle?
  • Millainen virtuaalinen työasema on käytännössä?

Webinaari järjestetään torstaina 5.11.2020 kello 8.30 – 10.00. Ilmoittaudu mukaan viimeistään 4.11.2020.

 

Ilmoittautumiseen pääset tästä.

 

Webinaari on tarkoitettu henkilöille, jotka työskentelevät organisaatioiden tietohallinnon ja liiketoiminnan kehityksen parissa.

Syksyn kovimmat Microsoft 365 -koulutukset ovat nyt täällä!

Databros järjestää yhdessä Digikuun kanssa 6-osaisen Microsoft 365 -koulutussarjan verkossa.

Koulutuksien teemoina ovat:

6.10. Tietoturvallinen viestintä
20.10. Intranetin rakentaminen
3.11. Microsoft 365 tutuksi
17.11. Microsoftin tuottavuusratkaisut
1.12. Teams kokouskäytännöt
15.12. Teams pelisäännöt
Koulutukset alkavat klo 9 ja kestävät 2,5 tai 3 tuntia. Yhden koulutuksen hinta on 129 € (alv 0).

Varaa paikkasi ja lähetä ilmoittautumisesi osoitteeseen: myynti@databros.fi

Lisätietoja koulutuksista: https://digikuu.com/microsoft365-koulutus-databros/

Raskas IT-Lounas goes live 14.-15.10.2020 – Tilaisuus siirtyy myöhemmäksi!

Henkilökuntamme ja asiakkaidemme terveys on meille tärkeintä. Tästä syystä syksyn Raskas IT-Lounas siirtyy eteenpäin. Palaamme asiaan, kun koronatilanne sallii yhteisten tapahtumien järjestämisen turvallisesti. Jos ehdit jo ilmoittautua, sinun ei tarvitse lähettää erillistä peruutusviestiä.

Alan rautaiset ammattilaiset kokoontuvat jälleen Raskaan IT-Lounaan parissa. Databrosin johdolla perehdytään tällä kertaa verkkohyökkäyksiltä suojautumiseen sekä verkonhallintaan.
Kaikki asiantuntijat sekä IT-hankintoja pohtivat henkilöt ovat tervetulleita! Tapahtuman turvallisuus varmistetaan riittävillä turvaväleillä ja hyvällä hygienialla.
Tilaisuuden paikat ja ajankohdat:
Vaasa 14.10.2020, kello 8:30-12:30
Paikka Vaasan Sähkö Areena (Jäähalli VIP)
Seinäjoki 15.10.2020, klo 08:30 – 12:00
Paikka OmaSp Stadion, Seinäjoki (VIP)
Tilaisuuden agenda:
Aamupala kello 8:30
Puheenvuorot:
Trend Micro – Kuinka suojaat 365 / Gsuite ympäristösi nykyaikaisilta hyökkäyksiltä
Extreme Networks – Vaivatonta verkonhallintaa Extreme Cloud IQ:lla
Dell EMC – Joustavuutta ja kustannustehokkuutta moderneilla konesaliratkaisuilla
Raskas ja rasvainen ATK-lounas
Tilaisuus on peruttu.

 

Virtuaalinen suunnitteluympäristö yhdistää projektit ja suunnittelijat kustannustehokkaasti

Suunnitteluprojekteja on perinteisesti pyöritetty toimistolla sijaitsevalta työasemalta. Kun tiedot sijaitsevat työasemalla, on myös työt tehtävä siellä – tai ainakin huolehdittava tarkasti eri työversioiden synkronoimisesta. Helpompaa olisi, jos suunnitelman saisi mukaansa vaikkapa asiakkaalle, junaan tai toiselle toimistolle. Tällöin kannettavassa laitteessa tulee olla riittävästi ytyä suunnitelmien pyörittämiseen. Varjopuoleksi mobiilissa suunnitteluratkaisussa muodostuu kuitenkin sen korkeampi hankintahinta erityisesti satunnaisesti suunnittelevien käyttäjien kohdalla. 

 

Eri toimipisteet voivat hyödyntää samaa suunnitteluympäristöä kustannustehokkaasti 

 

Virtuaalisen suunnitteluympäristön avulla on yhdistetty useita eri toimipisteitä tai etänä työskenteleviä suunnittelijoita, jotka käsittelevät samaa suunnitelmaa tai projektia. Kun työasema ja data sijaitsevat ulkoisessa konesalissa, voi yhteyden palvelimelle muodostaa mistä ja millä laitteella tahansa. Näkymässä avautuvat täysin samat ohjelmat kuin työmaalta lähtiessäkin. Ratkaisulla saavutetut edut ovat huomattavat. Suunnitelmat kulkevat aina mukana, ja niillä voi olla useampi yhtäaikainen käyttäjä. 

Ratkaisu on myös tietoturvallinen. Suunnittelija avaa tyypillisesti salatun yhteyden palvelimelle, klikkaa suunnitteluympäristön auki ja ryhtyy töihin. Käyttäjän omaa laitteistoa virtuaalinen suunnitteluympäristö ei juurikaan kuormita, sillä käyttäjän fyysisen työaseman ja konesalin välillä siirretään ainoastaan valmiiksi renderöityjä kuvia. 

Ratkaisua ovat hyödyntäneet muun muassa erilaiset suunnittelu- ja arkkitehtitoimistot, jotka käyttävät 3D-suunnitteluohjelmistoja aktiivisesti. 

  

Virtuaalinen suunnitteluympäristö vaativaan ammattikäyttöön Databrosilta 

 

Olemme auttaneet jo useita yrityksiä yhdistämään suunnitelmat ja niiden tekijät kustannustehokkaasti. Konesalimme laitteiston komponentit soveltuvat vaativaan, kuormittavaan ammattikäyttöön, ja asiakkaamme saavat ne käyttöönsä kuukausiveloitteisesti. Palvelu soveltuu niin pitkäaikaisiin projekteihin kuin töihin, jotka kestävät muutamia kuukausia tai joihin tarvitaan määräajaksi yrityksen ulkopuolinen suunnittelija mukaan. 

Asiakkaalle virtuaalisen suunnitteluympäristön käyttöönotto on vaivatonta eikä sido pääomia. Hoidamme ympäristön käyttövalmiiksi, ja järjestelmäasiantuntijamme pitävät huolen siitä, että palvelinten käyttöliittymä- ja tietoturvapäivitykset ovat ajan tasalla. Laitteet ovat aina iskussa ja teknologiakehityksen kärkeä. Palvelussa on vakiona myös tietojen varmistus. 

Tämä skaalautuva ja joustava ratkaisu on vastaus moneen eri suunnitteluympäristön ongelmaan. 

 

Sopisiko virtuaalinen suunnitteluympäristö tarpeisiinne? 

 

Ota meihin yhteyttä ja kysy lisää! 

 

Databros on nyt Sophos Platinum Partner!

Sophos on markkinoiden johtava yhteensovitettujen tietoturvaratkaisujen toimittaja, joka kehittää ohjelmistoja ja -laitteita yritysten tarpeisiin. Sophos tarjoaa tuotteita etenkin palomuuri-, salaus-, verkkoturvallisuus-, päätelaite-, sähköposti- ja mobiiliturvallisuuteen.

Databros on työskennellyt Sophoksen luotettuna yhteistyökumppanina jo vuosia. Olemme kehittäneet toimintaamme partneriohjelman tiukkojen kriteerien mukaisesti ja päässeet toteuttamaan tietoturvallisia Sophos-ratkaisuja asiakkaille pitkin Suomea. Olemme edenneet ohjelmassa taso tasolta, ja nyt olemme saaneet kunnian liittyä Sophoksen Platinum Partnereiden joukkoon!

Platinum Partnereina olemme osoittaneet, että panostamme merkittävästi työntekijöidemme taitojen kehittämiseen. Asiantuntijamme tuntevat Sophoksen palvelut ja ylläpitävät tuotteiden avulla asiakkaiden tietoturvaa päivittäin.

Lisätietoja:
Mika Haikola
050 591 6011

Lisää yrityksesi tietokoneiden käyttöikää takuulaajennuksella

Yrityskäytössä oleviin koneisiin hankittavilla takuulaajennuksilla ja lisävakuuksilla voidaan pidentää koneen käyttöikää tuntuvasti. Samalla säästät aikaa ja rahaa, sillä saat koneen huoltoon nopeasti ja ilman huolta yllätyskustannuksista. Kun siis hankit tietokonetta, pyydä asiantuntevalta myyjältä tietoa myös takuuehdoista, jotta saat teille parhaan mahdollisen ratkaisun.

Yrityskoneisiin saatavia erilaisia takuuvaihtoehtoja on laajasti. Suppeimmillaan saat 12 kuukauden perustakuun Suomessa, laajimmillaan taas 5 vuoden laajennetun takuun, joka kattaa paikan päällä tehtävän on site -huollon myös ulkomailla. Perustakuu on luonnollisesti halvempi, mutta yksi vuosi on todella lyhyt aika tiiviissä käytössä olevalle yrityskoneelle, joka parhaimmillaan kulkee käyttäjänsä mukana ympäri Suomea tai maailmaa. Vahinkoja ja huoltoja tulee väistämättä eteen jossain vaiheessa. Laajennetun takuun avulla pidät koneesi takuuhuollon piirissä pidempään ja vältyt odottamattomilta käyttökatkoksilta ja huoltokuluilta. Lisäksi takuun ehdoista riippuen voit saada asiantuntevan merkkihuollon jopa toimistollesi paikan päälle, jolloin saat palvelua nopeammin ja ketterämmin.

 

Varmista, että takuulaajennus kattaa tarpeesi

 

Takuulaajennuksen keston lisäksi kannattaa tutustua tarkasti myös muihin takuuehtoihin ja lisävakuuksiin. Ei ole olemassa yhtä kiinteää pakettia, joka sopii kaikille, vaan paketti rakennetaan asiakkaan tarpeiden mukaan tapauskohtaisesti. Mitä vaativampaan ja liikkuvampaan käyttöön yrityskone tulee, sitä laajempi takuu kannattaa ottaa.

Sopivalla takuulaajennuksella saat huolettomuutta ja varmuutta vaativassakin käytössä olevan koneen huoltotarpeisiin. Databrosilta saat kattavat takuulaajennukset kaikkiin yritystietokoneisiin merkkiin katsomatta, ja kun takuuaika alkaa olla täynnä, sinulla on mahdollisuus hankkia koneeseen vielä lisälaajennus. Laajennusten avulla yrityksesi tietokoneet ovat takuun piirissä parhaimmillaan koko niiden elinkaaren ajan, joten koneesi huolto on aina turvattu.

Lisäksi pöytätietokoneiden ja kannettavien takuulaajennuksissa voidaan valita, missä kone huolletaan. On site -huollon piirissä olevat laitteet huollamme asiakkaan tiloissa seuraavana työpäivänä, kun tarvittavat varaosat on saatu. Carry in -huollossa taas huollamme koneen omissa toimitiloissamme, jolloin asiakas varaa meiltä huollon ja toimittaa huollettavan laitteen toimipisteellemme Seinäjoelle tai Vaasaan. Meillä Databrosilla koneiden huoltajat ovat koulutettuja, kokeneita tekijöitä, joiden huoltosertifikaatit ovat kunnossa ja ajan tasalla. Laitteet huolletaan asianmukaisissa huoltotiloissa: pinnat ja varusteet ovat ESD-materiaalia, joka minimoi sähköstaattiset purkaukset ja vähentää vikojen syntymistä huollon yhteydessä.

 

Databrosilta saat monipuoliset takuulaajennukset ja asiantuntevat takuuhuollot

 

Meiltä Databrosilta saat takuuhuollot HP:n, Fujitsun ja Lenovon yrityskoneisiin huolimatta siitä, mistä tietokone on ostettu tai oletko jo entuudestaan asiakkaamme. Huollamme koneesi joko toimipisteelläsi tai omissa huoltopisteissämme Vaasassa tai Seinäjoella. Hoidamme kaiken tarvittavan yhteydenpidon valmistajaan puolestasi.

Kun tuot koneen meille huoltoon tai olet varaamassa on site -huoltoa, muista nämä:

  • Ota ensin yhteyttä. Voit tehdä sen sivuillamme olevan huoltopyyntölomakkeen avulla (https://www.databros.fi/huoltopyynto/)
  • Huoltoa varten tarvitsemme laitteen sarjanumeron ja yhteystietosi.
  • Kerro mahdollisimman tarkasti, miten laite oirehtii. Niiden perusteella pystymme päättelemään jo paljon.

Kattavan varaosavarastomme ansiosta saat koneesi huollettuna takaisin parhaassa tapauksessa jopa 1–2 työpäivän aikana. On site -huolloissa huollamme koneen asiakkaan tiloissa seuraavana työpäivänä huollon tilaamisesta tai uuden varaosan saavuttua. Varastossamme on runsaasti varaosia jo valmiina, ja tilattavat osat saapuvat yleensä 1–2 päivän kuluessa. Kaikkien huollettavien koneiden toiminta tarkistetaan vielä ennen palauttamista, jotta ongelma on varmasti ratkennut ja konetta voidaan taas käyttää ilman keskeytyksiä.

Hommat jatkuu ja Teams laulaa

Viime aikoina olemme saaneet tehdä erityisen paljon töitä etätöiden parissa – nimittäin asiakkaiden etätöiden. Yritysten väki on enenevässä määrin siirtynyt tekemään töitä kotoa käsin, joten databrosilaiset ovat painaneet pitkää päivää, jotta kaikille saadaan etälaitteistot ja -yhteydet kuntoon. Voisi sanoa, että etätöiden aikakausi on potkaistu shokki-iskulla käyntiin, ja trendi tulee varmasti olemaan ainakin jossain määrin pysyvä, sillä puitteet on nyt laitettu kuntoon.

Databrosin arjessa etätyöt ovat tuttua kauraa, joten tavallaan kaikki sujuu samalla painolla kuin aina ennenkin. Asiakastapaamiset Teamsin välityksellä ovat päivittäistä arkea meillä, ja nyt saamme auttaa muitakin löytämään Teamsin edut liiketoiminnalle. Monen databrosilaisen työ on sitä laatua, että sitä voisi tehdä lähes missä tahansa, ja ne työt, jotka on hoidettava paikan päällä, hoidetaan paikan päällä. Jos siis asiakkaan laitteistoissa tulee ongelmia, niin meiltä tulee tyyppi fiksaamaan hommat paikan päälle. Ketään ei jätetä pulaan. Hommia olemme tehostaneet siten, että yritysasiakkaitamme palvelee nyt vielä entistäkin tehokkaammin Databrosin etätuki. Olemme laittaneet sinne nyt ekstrapaukut, ja siellä on täysi miehistö palvelemassa asiakkaitamme erilaisissa IT-asioissa.

Ehkä suurin muutos näkyy siinä, että kaffittelulle on oikein varattu aikaa – nimittäin etäkaffittelulle. Se kun tuppaa kasvotusten helposti unohtumaan. Parhaimmillaan saman ruudun ääressä istuu parikymmentä ihmistä, jotka yrittävät pitää jutut tiukasti poissa työasioista. Voisi sanoa, että tässähän on jopa parannusta vanhaan, koska nyt päästään pitämään paremmin yhteyttä myös naapurikaupungin kollegoiden kanssa.

Joitain varotoimia olemme mekin toki toteuttaneet kantaaksemme kortemme kekoon yhteisen hyvinvoinnin puolesta. Ovet eivät tällä hetkellä ole alati auki, joten jos sinulla on asiaa toimistolle, niin ota ensin yhteyttä meihin. Toistaiseksi emme myöskään ota huoltoon yksityishenkilöiden koneita, ja kaikki mahdolliset tapaamiset hoidetaan Teamsin välityksellä.

Jos tulee IT-kupruja, niin soittoa vain kehiin. Täällä ollaan, ja valmiina auttamaan!

Microsoft Teams yhdistää ihmiset ja keskittää tiedon

Microsoft Teams on helppokäyttöinen yhteistyöalusta, joka keskittää niin työyhteisön sisäiset kuin eri organisaatioiden välisetkin viestit, kokoukset ja tiedostot yhteen paikkaan. Se on luotu helpottamaan ihmisten välistä kommunikointia ja organisoimaan yhteistyötä tavalla, joka antaa valtavasti mahdollisuuksia niin tiedonjakoon, projektinhallintaan kuin palavereihinkin – mikä on etenkin tämän päivän työkulttuurissa tärkeää, sillä etätyö ja työajan joustavuus lisääntyy jatkuvasti. Team yhdistää ihmiset, istuivat he sitten Siperiassa tai Balilla.

Jos pohdit, olisiko Teamsistä teille hyötyä, miten se otetaan käyttöön tai mikä Teams ylipäänsä on, niin jatka lukemista! Haastattelimme Data Group -ketjun toimitusjohtaja Timo Vileniusta, joka kertoo, miksi Teams kannattaa ottaa käyttöön sekä antaa vinkit käytön aloittamiseen.

 

Mihin kaikkeen Teamsiä voi käyttää?

 

Teamsin monet ominaisuudet tekevät siitä monipuolisen työkalun, joka on täysin skaalattavissa organisaation koon mukaisesti. Siitä hyötyvät niin yksinyrittäjät kuin suuret konsernitkin, sillä kaikki pohjautuu oikeiden henkilöiden ja tietojen yhteen saattamiseen. Teamsiin on saatavilla myös kymmeniä eri lisäosia ja integraatioita, joiden avulla voit rakentaa organisaatiosi Teamsistä täysin tarpeidenne mukaisen ratkaisun.

Chat-osiossa voit aloittaa keskustelun yhden tai useamman henkilön kanssa, ja tiimeihin voit koota esimerkiksi projektin avainhenkilöt oman organisaatiosi sisältä ja ulkopuolelta. Office365-integraation avulla tiimisi jäsenet pääsevät helposti käsiksi yhteisiin tiedostoihin, joten ulkoisia tiedostonjakopalveluita ei tarvita. Videokonferenssiominaisuuden avulla tavoitat ihmiset kuvayhteydellä huolimatta siitä, missä he tekevät töitä, ja jaat näytöltäsi yhteisiä tiedostoja, muistiinpanoja sekä muita näkymiä.

 

Mitkä ovat Teamsin tärkeimmät ominaisuudet?

 

  • Teams poistaa tarpeen usealle eri järjestelmälle, mikä nopeuttaa ja suoraviivaistaa viestintää. Kun kaikki tarvittava tieto ja työkalut löytyvät yhdestä järjestelmästä, on töiden tekeminen, tietojen etsiminen ja projektien hallitseminen helpompaa.
  • Parhaimmillaan kaikki tieto voidaan jakaa reaaliaikaisesti. Esimerkiksi videoneuvotteluyhteydellä käytävistä kokouksista voidaan luoda Teamsiin muistio, ja ruudunjaon avulla jokainen kokouksen osallistuja näkee reaaliajassa kaiken, mitä muistioon päivitetään. Muistioon on helppo palata myös kokouksen jälkeen.
  • Kaikilla tiimin jäsenillä tai projektin avainhenkilöillä on käytössään sama tieto. Esimerkiksi sähköpostissa joku tipahtaa helposti keskustelusta pois, jos häntä ei ole muistettu liittää vastaanottajalistaan. Teamsissä kaikki henkilöt ovat yhdessä, yhteisessä kanavassa, joten tieto on aina kaikkien tiimin jäsenten saatavilla ja kommentoitavana.
  • Tiimissä voit hallita eri asiakokonaisuuksien yksityisyyttä ja käyttöoikeutta. Voit siis päättää, kuka minkäkin tiimin tietoihin pääsee käsiksi ja ketä tieto koskee. Koko organisaatio yhteiset kanavat – silloin kun asiat ovat kaikille yhteisiä – myös lisäävät avoimuutta ja läpinäkyvyyttä.
  • Teams toimii kaikissa yleisimmissä laitteissa, selaimissa ja käyttöjärjestelmissä. Pääset siis helposti käsiksi tietoihin ja kokouksiin vaikkapa matkalla ollessasi. Samalla se edistää tiedon tasa-arvoisuutta ja avoimuutta, mikä taas lisää motivaatiota ja merkityksellisyyden tunnetta.

 

Miten saat Teamsistä parhaan hyödyn irti?

 

Tärkeintä on määritellä se, mitä tarpeita tämä työkalu ratkaisee ja minkä tiedon tulisi olla kenenkin käytettävissä. Huolellisen määrittelyn ansiosta ohjelman käyttöön ottaminen on nopeampaa, ja sen käyttö myös luonnollisempaa ja intuitiivisempaa. Lisäksi ohjelma saadaan vastaamaan organisaation tarpeita heti alusta saakka – selkeästi rakennettu kokonaisuus on helpompi ja miellyttävämpi ottaa käyttöön, eikä aikaa kulu myöhemmin esimerkiksi käyttöoikeuksien tai tiimien uudelleen määrittelemiseen.

Lisäksi tärkeää on ottaa työkalu systemaattisesti käyttöön heti alusta saakka. Mikään ohjelma ei sulaudu osaksi arkista toimintaa itsestään, vaan se saa mahdollisuuden ainoastaan silloin, kun käyttäjät ottavat sen käyttöönsä ja ovat valmiita kehittämään sisäisiä prosesseja siten, että Teamsistä saadaan paras mahdollinen hyöty irti. Se on investointi, jonka käynnistäminen vaatii panostuksia, mutta joka rutiiniksi muodostuessaan keventää viestintää, tiedonjakoa ja yhteistyötä huomattavasti.

 

Oletko valmis ottamaan Teamsin käyttöön tai kuulemaan lisää?

 

Jos kaipaat tukea tai lisätietoa käyttöönottoon, niin ota yhteyttä! Me Databrosilla autamme teitä mielellämme löytämään oikean kokonaisuuden teidän tiiminne tarpeisiin, ja tarjoamme aiheesta myös koulutuksia.

Toimarin turinat: Uuteen vuoteen 2020

Kiitos kuluneesta vuodesta, arvon asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme!

Viime vuonna tapahtui paljon hyviä asioita. Vajaan kolmen vuoden toiminta Pohjanmaan alueella, Vaasassa, on saanut vakiintuneen kivijalan. Olemme olleet mukana toteuttamassa merkittäviä järjestelmäprojekteja ja tuotetoimituksia.

Yhtälailla Etelä-Pohjanmaan alueen kasvava asiakaskunta viittaa syvään luottamukseen ja osaamisemme arvostamiseen. Mittaisimme loppuvuodesta NPS lukumme kehitystä ja saimme saman huippulukeman kuin edellisenä vuonna.

Fujitsu Forumissa Münchenissä meille luovutettu Nordic ja Baltian alueen Partner of The Year 2019 oli työmme laadun ja pitkäjänteisyyden tunnustus kansainvälisellä tasolla.

Kiitospuheeni kärjessä oli tuolloin loistava henkilökuntamme. Ilman huippuporukkamme osaamista ei meillä näitä tunnustuksia olisi. Tekemistä ja oppimista on kuitenkin paljon jäljellä sekä meillä, että asiakkaittemme ympäristöjen muutos- ja kehittämistyössä.

Tietojen kalasteluun ja kiusanteko-ohjelmien torjuntaan voidaan vaikuttaa paljon varautumalla uusilla suojausmetodeilla ja kouluttamalla ihmisiä työpaikoilla varovaisuuteen. Yritystasolla tulee olla kattava tietojen varmistus ja hyvin suunniteltu palautumisprosessi. Näihin asioihin kiinnitämme tänä vuonna paljon huomiota.

Hyvää alkanutta vuotta. Databros on valmiina vastaanottamaan uudet haasteet ja tekemään kanssanne parempaa tietoympäristön hallintaa.

Harri Juhani

Databros Services Oy palkittiin Fujitsu Select Partner of the Year 2019 -palkinnolla

Databros Services Oy valittiin Fujitsu Select Partner of the Year 2019 -kumppaniksi Fujitsu Forumissa, Münchenissä. Databrosin ja Fujitsun yhteistyön arvoina ja peruspilareina ovat olleet avoin kommunikaatio, vankka keskinäinen luottamus ja kunnioitus sekä molemminpuolinen tahtotila kehittää yhteistä liiketoimintaa.

”Databros on vuosi toisensa jälkeen menestyksekkäästi toiminut Fujitsun Select -jälleenmyyntikumppanina ja tästä vuodesta on hyvää vauhtia kehittymässä kaikkien aikojen ennätysvuosi. Databrosin ammattitaitoiset tiimit niin Seinäjoella kuin Vaasassakin tekevät erinomaista työtä ja yhteistyö heidän kanssaan on mutkatonta, rentoa ja tavoitteellista. Ansaittu palkinto, hyvät databrosilaiset: Fujitsun Select Partner Award 2019 – onneksi olkoon!” toteaa Databrosia onnitellut Jaana Vesa, Fujitsun Channel Nordic Director.

Forumissa palkintoa vastaanottamassa olivat Databros Services Oy:n toimitusjohtaja Harri Vuolle ja aluejohtaja Mika Haikola: Arvostamme suuresti saatua palkintoa. Avoin keskusteluyhteys Fujitsun kanssa on mahdollistanut asiakkaillemme parhaiden ratkaisuiden toteuttamisen. Erityiskiitos kuuluu asiakkaillemme sekä Databrosin työntekijöille.”

Fujitsu SELECT Partner -kumppaniohjelman tavoitteena on mahdollistaa toimiva yhteistyö Fujitsun ja kumppaneiden välillä, jotta loppuasiakkaat saavat käyttöönsä parhaat IT-ratkaisut liiketoiminnan tueksi.

Raskas IT-lounas tulee jälleen 22.-23.10.

Nyt painitaan raskaiden aiheiden parissa, sillä Databrosin opastamana sukelletaan lisenssimaailmaan. Kaikki asiantuntijat sekä IT-hankintoja pohtivat henkilöt ovat tervetulleita!

Tilaisuuden paikat ja ajankohdat:

Vaasa 22.10.2019, kello 8:30-12:30
Paikka Scandic Waskia

Seinäjoki 23.10.2019, kello 08:30 – 12:30
Paikka Oma SP Stadion

Tilaisuuden agenda:

Aamupala kello 8:30

Puheenvuorot:
Adobe –  Sovellukset sekä lisenssimallit yrityskäyttöön
Sophos –  Raskaansarjan tietoturvaratkaisut kokonaispalveluna
Microsoft – Kaikki irti 365 -investoinnista

Raskas ja rasvainen ATK-lounas

Tilaisuus on maksuton. Ilmoittaudu viimeistään 10.10.2019 osoitteeseen tapahtumat@databros.fi

Huom. rajallisen osallistujamäärän vuoksi paikkoja on varattu korkeintaan 2 kappaletta yhtä organisaatiota kohden.

HAEMME JÄRJESTELMÄASIANTUNTIJAA VAASAAN

Databros Services Oy on Pohjanmaalla toimiva IT-laitteiden, IT-palveluiden toimittaja ja asiakkaiden IT-kumppani. Databros jatkaa vahvassa kasvussa ja nyt haemme Vaasan tiimiin järjestelmäasiantuntijaa. Databros Services Oy toimipisteet ovat Seinäjoella sekä Vaasassa. Liikevaihto on 8M€. Henkilömäärämme on 26.

Oletko sinä tiimimme seuraava jäsen, joka palvelee yli tuhatta yritysasiakastamme?

Haemme nyt

JÄRJESTELMÄASIANTUNTIJAA VAASAAN

 

Tehtävässä vastaat omalta osaltasi asiakkaalle toimitettavista lähi- ja etätukipalveluista. Olet päivittäin asiakkaiden tukena laajoissa käyttöönottoprojekteissa sekä yksittäisten haasteiden ratkaisuissa. Saat rinnallesi erittäin ammattitaitoisen ja kokeneen tiimin.

 

TOIVOMME SINULTA

 

  • Sinulla on kokemusta IT-alan tehtävistä useampi vuosi, joissa olet toiminut läheisesti loppukäyttäjien kanssa. Olet myös tottunut itse aikatauluttamaan työpäiväsi tehokkaasti.
  • Microsoft-teknologiat ovat sinulle erittäin tuttuja. VMware, backup sekä tietoturvaratkaisut ovat käytännöntasolla sinulle jo entuudestaan tuttuja. Verkko-osaaminen lasketaan eduksi.
  • Ajokortti tarvitaan töiden suorittamiseen.
  • Me Databrosilla teemme työtä asiakkaiden menestymisen eteen, ja haluamme tukea omalta osaltamme asiakkaiden liiketoiminnan ja arjen sujuvuutta. Toivottavasti sinullakin on hymy kasvoilla, joka piristää asiakkaidemme päivää.

 

TARJOAMME

 

  • Vakituisen työn erinomaisessa työyhteisössä. Olosuhteet laadukkaan työn tekemiseen ovat kunnossa.
  • Meillä pääset haastamaan ja kehittämään omaa osaamistasi, yhdessä osaavan tiimin kanssa.
  • Työn sisältöön on mahdollisuus vaikuttaa.
  • Lisäksi tarjoamme hyvät työsuhde-edut käyttöösi.

 

LISÄTIETOJA

 

Mika Haikola
+358 50 591 6011
mika.haikola@databros.fi

Lähetä hakemuksesi rekry@databros.fi palkkatoiveineen viimeistään 31.8.2019 mennessä.

Toimarin turinat: Innokasta investointia, kesää ja kärpäsiä

Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan alueilla asiakasyritykset ovat kasvaneet monella tavalla: meidän asiakkaamme omissa liiketoimissaan ja meillä Databrosille taas lukumäärällisesti. Asiakasyrityksissä pyyhkii siis hyvin, ja niissä puhutaan jopa työvoimapulasta ja toimitusten viivästymisistä materiaalipulan vuoksi. Alueilla menee muutenkin kaiken kaikkiaan mainiosti, esimerkiksi juuri julkaistun tiedon mukaan Länsi-Suomessa maatalous investoi kolminkertaisesti Itä-Suomeen verrattuna. Uskallusta ja luottoa tulevaan tuntuu riittävän!

Vuosi sitten lupailin kesäisissä tunnelmissa Databrosin tarjoavan laajempaa tuote- ja palveluvalikoimaa sekä investointeja tulevaan, ja niitä on myös tehty. Olemme olleet valmiina kehittämään uusia palvelumuotoja ja kehittymään uusien asiakasvaatimusten edessä – oli se tietoturvapalveluiden ja -osaamisen kehittämistä tai palvelujen nopeaa toipumista vikatilanteessa.
Muutama vuosi sitten olimme ensimmäisiä konesalipalveluntarjoajia, joka investoi all-flash -levyjärjestelmään.

Viime vuonna olimme ensimmäinen suomalainen palveluntarjoaja, joka investoi konesaliinsa uuden tyyppisen varmistuspalvelun ja siihen liittyvän järjestelmän. Nämä tuotteet ovat kuitenkin vain välineitä, osaavat ihmiset ovat meidän tuotantoketjussa tärkeimmät investoinnit. Osaaviin ihmisiin panostamme koko ajan lisää – niin talossa oleviin kuin uusiin osaajiin.

Asiakkaamme arvioivat meidät vuoden vaihteessa ja saimme NPS-mittauksessa huippulukemat. Ilman hienoa työntekemisen ilmapiiriä emme voisi hyvää palvelua asiakkaillemme tarjota; osaava ja kasvollinen palvelu on jatkossakin vahvuutemme.

Toivotan asiakkaillemme, työntekijöillemme, sidosryhmillemme, toimittajillemme ja valmistajillemme mitä mainiointa kesää. Otetaan nyt hetken huilit ja sitten taas mennään!

Kesäisin terveisin,
Harri Juhani